Evaluarea prin serviciul de Mystery Shopping poate lua mai multe aspecte, dintre care cele mai cunoscute sunt:
- Evaluarea generală sau tradiţională – presupune vizita efectivă în unitatea evaluată a partenerului care a solicitat acest proiect (magazin, restaurant, clinică, service auto, bancă etc.).
- Evaluarea concurenţei (a serviciului şi a preţurilor) – presupune vizita în unităţile concurente ale partenerului care a solicitat acest proiect. O parte a acestui tip de evaluări este dată de auditul de preţ, prin care se monitorizează tarifele practicate de concurenţă sau preţurile diferitelor produse în unităţile concurente evaluate.
- Evaluarea integrităţii angajaţilor şi a respectării legii. Un bun exemplu este verificarea faptului că un comerciant oferă bon fiscal sau dacă oferă minorilor spre vânzare produse interzise acestora (alcool, ţigări).
- Evaluarea specializată – reprezintă evaluarea de către un specialist, bun cunoscător al domeniului de activitate şi se foloseşte cu precădere în evaluările efectuate în industria hotelieră, comandate de marile lanţuri internaţionale.
- Evaluarea de recompensare – presupune stimularea persoanelor de vânzări din unităţile de retail partenere prin acordarea de mici premii în cazul în care acestea recomandă marca analizată.
- Evaluarea telefonică – reprezintă, aşa cum îi spune numele, evaluarea făcută prin telefon. Aceasta poate fi de sine stătătoare sau premergătoare unei evaluări generale, de exemplu atunci când se face o programare la o clinică sau o rezervare la un restaurant.
- Evaluarea serviciului prin internet (poştă electronică, online) – se foloseşte atunci când se evaluează comunicarea prin intermediul poştei electronice, se solicită o ofertă de preţ via e-mail sau atunci când se lansează o comandă direct de la magazinul on-line analizat.
- Evaluarea folosind mijloace de înregistrare (audio sau video) – presupune înregistrarea vizitei de evaluare cu ajutorul unei minicamere video, reportofon sau chiar telefon.